Bij Overlijden Bel Direct - 085 303 15 66 info@ster-uitvaart.nl

Soms lijken de dingen te gaan alsof ze zo bedoeld zijn. Op een zondagavond krijg ik een offerte uitvraag uit mijn regio. Ik bel het nummer dat bij de contactgegevens staat en krijg een mevrouw aan de lijn. Ze is blij dat ik bel. Ze zit met een boel vragen en is ontdaan over het feit dat ze nu toch echt stappen moet gaan zetten voor de naderende uitvaart van haar vader. Ze wil graag meteen een kennismakingsafspraak maken en we spreken af voor de dinsdag erop. Na ons prettige gesprek maak ik de offerte en stuur deze per mail naar haar toe.

Op dinsdagochtend ben ik zoals afgesproken bij mevrouw en haar man op bezoek. Ik heb een aantal brochures meegenomen, zodat ze bijvoorbeeld alvast kan kijken welke rouwkaart haar aanspreekt. Na een poosje wordt mevrouw gebeld dat het nu wel hard achteruit gaat met haar vader en of ze meteen naar het verzorgingstehuis wil komen. Ik beloof contact te houden aangezien ik nog iets bij de verzekeraar voor haar zal navragen.

Aan het einde van de middag word ik dan gebeld door een oom van mevrouw: haar vader is die middag overleden. Ze willen graag dat ik de uitvaart ga verzorgen.

Een aantal weken later. Ik ben bij mevrouw en haar man op bezoek voor een nagesprek en om de factuur te overhandigen. De uitvaart is geheel naar wens verlopen. We zeggen tegen elkaar dat het lijkt of het zo heeft moeten zijn. Het ging in dit geval net goed met van tevoren informatie inwinnen en contact leggen met een uitvaartplanner die bij ze paste. Oorspronkelijk had mevrouw het idee dat ze nog wel tijd had om een en ander voor te bereiden en uit te zoeken. Maar ze werd ingehaald door de tijd.

Tijd is een raar ding. We denken er altijd genoeg van te hebben. Maar of dit echt zo is: we weten het niet.

Merlijn Berkhout