Bij Overlijden Bel Direct - 085 303 15 66 info@ster-uitvaart.nl

In de consumentengids van februari 2019 staat een duidelijk artikel over de kosten van een uitvaart. Dit artikel geeft een helder beeld over de grote verschillen in kosten die uitvaartondernemingen vragen voor het verzorgen van een uitvaart.

Wij zijn oprecht blij met deze publicatie, want wij worden dagelijks geconfronteerd met de veel te hoge bedragen die door de verschillende uitvaartondernemers in rekening worden gebracht.

Maar hoe kunnen die verschillen, wat soms wel duizenden euro’s kan bedragen, zo groot zijn zult u zich afvragen. Heel simpel, dit heeft alles te maken met het verdienmodel dat iedere uitvaartonderneming hanteert.
Iedere uitvaartonderneming vraagt een bedrag om de uitvaart te kunnen organiseren. Dit bedrag wordt vaak als “basistarief” op de factuur gezet. Dit basistarief zou je kunnen vertalen naar een uurtarief maal het aantal uren dat de uitvaartondernemer bezig is om er een mooie uitvaart van te maken. Op zich is dit logisch, want een uitvaartondernemer mag uiteraard gewoon verdienen aan de inspanningen die hij of zij levert.
Echter, in dit basistarief zien we al grote verschillen. De ene organisatie vraagt € 1.250,- als basistarief, waar een ander gerust het driedubbele vraagt.
Gelukkig worden deze basistarieven over het algemeen vooraf gecommuniceerd, waardoor de klant de keuze heeft om hier wel of niet mee akkoord te gaan. Tot zover zijn de uitvaartondernemers transparant.

Dan komt het moment dat er diensten en producten moeten worden afgenomen van de verschillende leveranciers of uit de eigen organisatie. Denk hierbij aan de kist, de bloemen, het vervoer, de laatste verzorging, de kaarten, enz, enz. en hier verdwijnt bij de meeste uitvaartondernemingen iedere vorm van transparantie.
Op alle hierboven genoemde producten en diensten worden nog eens hoge marges gezet, waarmee de uitvaartondernemer ongemerkt zijn eigen verdiensten ophoogt.
Bijvoorbeeld een basiskist met een inkoopprijs van € 150,- wordt zonder schaamte voor € 550,- op de factuur gezet.

Maar het is toch logisch dat er marges zitten op producten en diensten? Ieder product in de supermarkt wordt toch ook niet tegen de inkoopprijs verkocht?
Nee, dit is niet logisch en ja, op de producten in de supermarkt zitten marges. En hier zit nou juist het verschil. In de supermarkt betaal je niet eerst de caissière of de winkelmedewerker een basisfee om jou te helpen. Nee, hun verdienmodel zit in de marges van het product. Maar bij deze uitvaartondernemingen wordt er dus aan twee kanten geld verdiend. Je hebt ze als klant al betaald om het te regelen, en vervolgens moet je voor alles wat ze dan regelen, zonder dat de klant dit doorheeft, ook nog eens drie keer de inkoopprijs betalen.
Maar wel blijven beweren dat ze transparant zijn.

Wordt het nu niet eens tijd dat de politiek zich hiermee gaat bemoeien, of sluiten ze gewoon hun ogen voor deze manier van misleiding? Wellicht hebben de grote drie uitvaartverzekeraars te veel invloed, waardoor de politiek zich er liever verre van houdt.
Maar wij blijven ons hier als organisatie tegen verzetten.

Wilt u het artikel uit de consumentengids ontvangen? Stuur mij uw emailadres in een persoonlijk bericht of stuur een email naar info@ster-uitvaart.nl en ik stuur het naar u door.