Bij Overlijden Bel Direct - 085 303 15 66 info@ster-uitvaart.nl

Friends In Business artikel Ster Uitvaartplanners Rotterdam

“Een dankbare familie is onbetaalbaar voor mij”

Waarom besluit iemand om uitvaartondernemer te worden? Voor Henriëtte aan de Wiel speelden vooral persoonlijke drijfveren en ervaringen. En de overtuiging dat de dienstverlening zoveel beter kan dan nu bij de gemiddelde begrafenis of crematie.

Henriëtte (53) weet waar ze het over heeft. Haar eerste man, René, overleed in 2009 na een kort en hevig ziekbed. Henriëtte schreef er in 2014 een boek over: En hij zei: Dag, meisje. Veel mensen hebben steun aan haar verhaal over het verlies, de rouw en de moed waarmee ze er, met haar drie jonge kinderen, in slaagde haar leven daarna weer op te pakken. In datzelfde jaar nam Henriëtte ook het initiatief tot de Dag van de Rouw (12 juni), die inmiddels jaarlijks landelijk wordt gevierd.

Het zaadje was rijp

Begin dit jaar startte ze als zelfstandig uitvaartplanner, nadat ze de opleiding daarvoor had gevolgd. Ze sloot zich aan bij Ster Uitvaartplanners, een jonge, vernieuwende uitvaartorganisatie, met de regio Rotterdam-Rijnmond als werkgebied.

‘Het zaadje dat in 2009 bij me was gepland, was inmiddels rijp. Precies op het moment dat ik via m’n boek met Erik en John in contact kwam. De visie van Ster sluit precies aan bij hoe ik vind dat je zou moeten werken: persoonlijk en transparant.’
‘Inmiddels heb ik mijn verdriet en rouw weten om te zetten in energie om nabestaanden bij te staan in een van de moeilijkste periodes van hun leven.’

Veel te verbeteren

Erik Pieterse en John Groenewoud richtten  Ster Uitvaartplanners per 1 januari 2016 op. Erik: ‘We kwamen uit de financiële en verzekeringswereld en hebben daar de omschakeling naar transparantie meegemaakt. We waren van mening dat er in de uitvaartbranche ook veel te verbeteren viel: de oprechte aandacht voor klanten en de openheid over de manier van werken en de kosten. Te vaak blijken rekeningen achteraf opeens veel hoger uit te vallen en onder tijdsdruk worden mensen gepusht om extra producten en diensten af te nemen.’

Recht in de ogen kunnen kijken

Henriëtte: ‘Voor de nabestaanden is het regelen van een uitvaart een emotionele gebeurtenis, waarbij men niet altijd weet wat er bij een uitvaart moet, kan en mag. Een eerlijk en oprecht advies is hierbij niet meer dan vanzelfsprekend. Ik wil elke familie later nog recht in de ogen kunnen kijken.’

‘Wij zijn overal transparant over’, aldus Erik. ‘We werken voor een vast tarief, gebaseerd op de tijd die we eraan besteden. Hoeveel dat is, weet je van tevoren. Wij doen geen marge, bijvoorbeeld  bovenop de kist of de bloemen. Daarvoor betaal je als klant gewoon de inkoopprijs.’

Dingen die nog steeds pijn doen

‘Natuurlijk neem ik mijn persoonlijke ervaringen mee in m’n werk. Toen ik zelf mijn geliefde verloor, gingen er bij de uitvaart dingen mis, die tot op de dag van vandaag pijn doen. Zo waren ze vergeten de rouwdienst op te nemen. Terwijl ik het voor mijn kinderen zo belangrijk vond dat ze die later nog eens konden terugluisteren.’

Geen tweede kans

‘In dit werk moet alles gelijk goed gebeuren. Je krijgt geen tweede kans. Je kunt dit vak niet uitoefenen als je niet betrokken bent. Bij de kennismaking ben ik voor de nabestaanden nog de uitvaartplanner; alle keren daarna gewoon Henriëtte. Je maakt deel uit van de familie, beleeft alles intens mee en je bent hun steun en toeverlaat.’

Niks duurder, wel persoonlijker

De begrafenissen en crematies zijn door de Ster-aanpak een stuk persoonlijker. Erik: ‘Je zit niet in het keurslijf van een verzekeraar. We vinken geen lijstjes af. We kijken hoe de overledene heeft geleefd. Wat past bij hem of haar? Je hoeft de condoleance niet per se in een saaie aula van een crematorium te houden. Dat kan vaak veel beter in je favoriete restaurant, golfclub of voetbalkantine Dat is niks duurder, maar wel persoonlijker.’

‘En je wordt niet na een uur met zachte dwang weggewerkt, omdat de volgende groep er aankomt’, vult Henriëtte aan. ‘Gelukkig regelen mensen steeds vaker vooraf al hun uitvaart. Maken ze een wensenlijst of vastlegging. Ook daarvoor kunnen ze ons inschakelen.’

Cadeautje voor je nabestaanden

‘Liever overleggen wij nu met jou over je uitvaart, dan dat we op de dag van je overlijden met je nabestaanden spreken. Dat voorkomt veel onnodige stress bij je nabestaanden. Binnen zes werkdagen, in rouw, bepalen hoe alles eruit moet zien, daar zit niemand op te wachten. En daarom willen wij deze belangrijke dag graag vooraf met je bespreken. Beschouw het maar als een cadeau voor je nabestaanden.’

(Lees het originele artikel op de website van Friends In Business op hun website door hier te klikken)